Tyjesz? Może za mało śpisz.  

Niewystarczająca ilość snu ma niekorzystny wpływ na przemianę materii następnego dnia i oznacza, że organizm zamiast spalać kalorie w większym zakresie, magazynuje je, co powoduje przybieranie na wadze.

Zachęcamy do zapoznania się z krótkim donieszieniem szwedzkich naukowców.

Udostępnij
Polub NutriLife.pl
Reklama

Według naukowców ze szwedzkiego uniwersytetu w Uppsali, których badania omawiają wtorkowe brytyjskie media, wystarczy jedna zarwana noc, by przybrać na wadze.

 

"Zarwana noc wyraźnie zmniejsza zużycie energii następnego dnia u zdrowego człowieka, co sugeruje, że sen ma wpływ na jej regulację w organizmie" - sądzi dr. Christian Benedict, który prowadził badania.

 

Naukowcy doszli do tych ustaleń w oparciu o serię eksperymentów w okresie kilku dni, poddając - 14 młodych zdrowych wolontariuszy płci męskiej - różnym sytuacjom: normalnego snu, ograniczonego i zarwanej nocy. Następnie mierzyli, ile jedli, w jakim tempie trawili, jaki mieli poziom hormonów i cukru we krwi.

 

Spowolnienie metabolizmu zaobserwowali nazajutrz nawet po jednej zarwanej nocy. Zwykłe czynności jak oddychanie i trawienie wymagały u wolontariuszy nakładu energii o 5-20 proc. mniej.

 

Po nieprzespanej nocy młodzi ludzie mieli wyższy poziom cukru we krwi, a także hormonów apetytu (leptyny i greliny) oraz hormonów stresu jak np. kortyzolu. Nieprzespana noc nie zwiększyła za to istotnie ilości skonsumowanej żywności następnego dnia.

 

Wcześniejsze badania ustaliły, że ludzie śpiący pięć godzin na dobę, lub mniej byli bardziej podatni na przybieranie na wadze i cierpieli na stany będące efektem otyłości jak np. cukrzyca typu 2, nie wykazały jednak związku między nieprzespaną nocą, a przybieraniem na wadze.

 

Zalecana przez brytyjskich lekarzy długość snu to 7-9 godzin.

 

(źródło: PAP)

Udostępnij
Polub NutriLife.pl




  Autor publikacji

dr inż. Tomasz Czernecki

dr inż. Tomasz Czernecki

Pracownik naukowy Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Praktyk oraz wykładowca m.in. dietetyki, żywienia klinicznego i nutrigenomiki. Uczestnik wielu projektów badawczych. Pomysłodawca i współwłaściciel Vitagenum.pl. Założyciel poradni dietetycznych w tym działającej przy UP w Lublinie. Redaktor naczelny Journal of NutriLife. [profil autora]

Reklama
Reklama

Zobacz także

Charakterystyka mleka różnych gatunków zwierząt i człowieka
Charakterystyka mleka różnych gatunków zwierząt i człowieka
Od pomidorów lepszy jest sok pomidorowy i Gac
Od pomidorów lepszy jest sok pomidorowy i Gac
Czekolada – klasyfikacja, właściwości oraz skład chemiczny
Czekolada – klasyfikacja, właściwości oraz skład chemiczny
Indeks i ładunek glikemiczny
Indeks i ładunek glikemiczny
Czasopismo:O nas | Redakcja | Dla autorów | Patronat medialny | Kontakt
Serwis: Reklama | Regulamin | Pomoc | Kanały informacyjne (RSS)
Copyright © 2017 NutriLife.pl
  
//www.honcode.ch/HONcode/Seal/HONConduct186547_s1.gif