Oświadczenie dystrybutora produktu opisanego w artykule pt. Czekoladki „bez cukru”, ale z cukrem  



W artykule Czekoladki „bez cukru”, ale z cukrem przedstawiliśmy w nie najlepszym świetle etykiety produktów spożywczych sprzedawanych przez firmę Stewiarnia s.c. W odpowiedzi na nasz artykuł firma wydała oświadczenie, które Państwu przedstawiamy, dotyczące treści artykułu i podjętych działań.

Udostępnij
Polub NutriLife.pl
Reklama

Poniżej pełny tekst oświadczenia firmy Stewiarnia s.c., jaki wpłynął do naszej redakcji.

 

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W związku z ukazaniem się artykułu „Czekoladki „bez cukru”, ale z cukrem” autorstwa Tomasza Czerneckiego z dnia 11 lutego 2014, chciałam zwrócić uwagę czytelników na kilka punktów.

 

Główny zarzut, który autor sformułował wobec produktów Stewiarni dotyczy informacji "bez cukru" widocznej na etykiecie. Kwestię takich informacji reguluje załącznik do rozporządzenia (WE) Nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 roku w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności. Zgodnie z nim, oświadczenie, że do środka spożywczego nie zostały dodane cukry może być stosowane tylko wówczas, gdy produkt nie zawiera żadnych dodanych cukrów prostych, dwucukrów ani żadnych innych środków spożywczych zastosowanych ze względu na ich właściwości słodzące, np. miodu pszczelego. Produkty Stewiarni faktycznie nie zawierają dodatku cukru, więc nasze oświadczenie na etykiecie nie wprowadza konsumentów w błąd, co zarzuca nam autor.

 

Autor ww. artykułu nie ograniczył się przy tym do postawieniu ww. zarzutu i opisu naszych produktów, ale dokonał również subiektywnej oceny ich smaku. Oczywiście wyczucie smaku jest bardzo indywidualne, natomiast chciałabym podkreślić, że produkty oferowane przez Stewiarnię naprawdę mogą smakować - otrzymały szereg nagród za smak i innowacyjność, m.in. pierwszą nagrodę przyznaną przez 80 dziennikarzy z całego świata na Międzynarodowych Targach Słodyczy w Kolonii w 2012. Zachęcam czytelników, do samodzielnej oceny ich walorów. 

 

Chcę też poinformować, że aby Klienci  Stewiarni mieli jak najpełniejsze informacje o sprzedawanych przez nas produktach zamówiłam audyt etykiet wszystkich produktów oferowanych przez Stewiarnię.

 

Z poważaniem,
Beata Straszewska

  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

 

 

Komentarz redakcyjny

Przytoczony w oświadczeniu załącznik do rozporządzenia (WE) Nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 roku w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności można znaleźć [ tutaj ].  W myśl tego rozporządzenia możemy wyróżnić:

  • produkty nie zawierające cukrów, a więc na produkcie spożywczym może być umieszczony napis "bez cukru",
  • produkty do których nie zostały dodane cukry, co najczęściej podkreślane jest zwrotem "bez dodatku cukru". Należy zaznaczyć, iż produkty te mogą zaiwerać cukry występujace naturalnie w środku spożywczym.

Dosłowne brzmienie opisu, definicji oświadczeń żywieniowych przedstawiamy poniżej. 


NIE ZAWIERA CUKRÓW

Oświadczenie, że środek spożywczy nie zawiera cukrów, oraz każde oświadczenie, które może mieć taki sam sens dla konsumenta, może być stosowane tylko wówczas, gdy produkt zawiera nie więcej niż 0,5 g cukrów na 100 g lub 100 ml.30.12.2006 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 404/23


BEZ DODATKU CUKRÓW

Oświadczenie, że do środka spożywczego nie zostały dodane cukry, oraz każde oświadczenie, które może mieć taki sam sens dla konsumenta, może być stosowane tylko wówczas, gdy produkt nie zawiera żadnych dodanych cukrów prostych, dwucukrów ani żadnych innych środków spożywczych zastosowanych ze względu na ich właściwości słodzące. Jeżeli cukry występują naturalnie w środku spożywczym, na etykiecie powinna się również znaleźć następująca informacja: „ZAWIERA NATURALNIE WYSTĘPUJĄCE CUKRY”

Autor opracowania:


Udostępnij
Polub NutriLife.pl




  Autor publikacji

dr inż. Tomasz Czernecki

dr inż. Tomasz Czernecki

Pracownik naukowy Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Praktyk oraz wykładowca m.in. dietetyki, żywienia klinicznego i nutrigenomiki. Uczestnik wielu projektów badawczych. Pomysłodawca i współwłaściciel Vitagenum.pl. Założyciel poradni dietetycznych w tym działającej przy UP w Lublinie. Redaktor naczelny Journal of NutriLife. [profil autora]

Reklama
Reklama

Zobacz także

Budowa areometru i metodyka pomiarów areometrycznych
Budowa areometru i metodyka pomiarów areometrycznych
Stężenie i gęstość wybranych roztworów handlowych - Niezbędnik
Stężenie i gęstość wybranych roztworów handlowych - Niezbędnik
Czekolada – klasyfikacja, właściwości oraz skład chemiczny
Czekolada – klasyfikacja, właściwości oraz skład chemiczny
Rozmrożone lody w supermarkecie Stokrotka
Rozmrożone lody w supermarkecie Stokrotka
Czasopismo:O nas | Redakcja | Dla autorów | Patronat medialny | Kontakt
Serwis: Reklama | Regulamin | Pomoc | Kanały informacyjne (RSS)
Copyright © 2017 NutriLife.pl
  
//www.honcode.ch/HONcode/Seal/HONConduct186547_s1.gif