Rekomendacje żywieniowe w prewencji zespołu metabolicznego  

Zespół metaboliczny obejmuje występowanie takich chorób jak: cukrzyca typu 2, choroby układu sercowo-naczyniowego czy niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Schorzenia te są głównymi przyczynami zgonów w XXI wieku. W ostatnim czasie, naukowcy podali zalecenia żywieniowe dla populacji, które ustrzegą przed wyżej wymienionymi chorobami.

Udostępnij
Polub NutriLife.pl
Reklama

Pierwszą czynnością, jaką trzeba podjąć, jest szeroko pojęta zmiana stylu życia, czyli zwracanie uwagi na to, po co sięgamy w sklepie, co nakładamy sobie i swoim dzieciom na talerze, wstanie z kanapy i wyjście chociażby na spacer. Już takie małe kroczki mogą przybliżyć nas do lepszego samopoczucia i pełni zdrowia.

Utrata wagi poprzez obniżenie kaloryczności diety oraz zwiększenie wydatku energii dzięki aktywności fizycznej prowadzi do prewencji, a nawet leczenia zespołu metabolicznego. Autorzy badania opublikowanego w Nutrition Reviews [1] twierdzą, że pomocne i efektywne jest przejście na dietę śródziemnomorską. Zwracają uwagę na zwiększenie udziału nienasyconych kwasów tłuszczowych, pochodzących szczególnie z oliwy z oliwek. Innym ważnym składnikiem są nasiona roślin strączkowych, których konsumpcja, jak zostało udowodnione przez Becerra-Tomasa i wsp., może przynosić korzyści dla diabetyków  [2]. Rafinowane węglowodany należy zastąpić produktami z pełnego ziarna, których wprowadzenie do diety jest dodatnio skorelowane ze zwiększeniem masy mięśni szkieletowych [3]. Powszechnie wiadomo, jak ważne jest spożywanie warzyw i owoców. Ich wartość podkreślono podczas wprowadzenia zmiany na stopniach Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej w 2016 roku [4]. Orzechy kojarzone są ze zdrowymi tłuszczami, które stanowią doskonałe uzupełnienie zrównoważonego jadłospisu. Co więcej, obniżają one ryzyko wystąpienia otyłości [5] oraz poprawiają profil lipidowy krwi [6]. Ryby, zarówno słodko- jak i słonowodne, pochodzące ze sprawdzonego źródła, stanowią idealne źródło białka, dlatego powinno się je spożywać nie mniej niż dwa razy w tygodniu. Spożywanie produktów mlecznych o niskiej zawartości tłuszczu daje efekt poprawy profilu lipidowego krwi człowieka [7], co wcześniej zostało również udowodnione na zwierzętach laboratoryjnych [8].

Wiadomo już jakich produktów powinno być w diecie więcej, ale warto zwrócić też uwagę na ograniczenia. Mowa o napojach alkoholowych oraz wyrobach tytoniowych. Obowiązkowa jest także redukcja spożycia słodzonych napojów oraz mięsa.

Alternatywami dla diety śródziemnomorskiej są również dieta DASH (polecana przy nadciśnieniu i hipercholesterolemii), nordycka oraz wegetariańska, których stosowanie także zapobiega rozwojowi zespołu metabolicznego.

Niemniej jednak, Perez-Martinez i wsp. zaznaczają, że jest wiele niespójności oraz różnic w dowodach naukowych i potrzeba kolejnych badań, aby wiele z nich potwierdzić i sprecyzować najwłaściwsze zalecenia dla ludzi zmagających się z zespołem metabolicznym.

Prowadzenie zdrowego trybu życia jest niezmiernie istotne w zapobieganiu występowania i leczeniu chorób cywilizacyjnych. Najnowsze rekomendacje powinny pomóc osobom cierpiącym na zespół metaboliczny, a także ich lekarzom zrozumieć i wprowadzić w życie zmiany, które uchronią przed niechcianymi konsekwencjami chorób i poprawią stan zdrowia.

Literatura:  

  1. Pérez-Martínez P., Mikhailidis DP., Athyros VG., Bullo M., Couture P., et al.: Lifestyle recommendations for the prevention and management of metabolic syndrome: an international panel recommendation; Nutr Rev. 2017 May 1;75(5):307-326
  2. Becerra-Tomás N., Díaz-López A., Rosique-Esteban N., et al.: Legume consumption is inversely associated with type 2 diabetes incidence in adults: A prospective assessment from the PREDIMED study; Clin Nutr. 2017 Mar 24. pii: S0261-5614(17)30106-1
  3. Tian HY., Qiu R., Jing LP., et al.: Alternate Mediterranean diet score is positively associated with skeletal muscle mass index in middle-aged adults; Br J Nutr. 2017 May 18:1-8
  4. http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia
  5. Jaceldo-Siegl K., Haddad E., Oda K., Fraser G. E., Sabaté J.: Tree Nuts Are Inversely Associated with Metabolic Syndrome and Obesity; The Adventist Health Study-2 (2014) Plos ONE, 9(1), 1-7
  6. Colpo E., de Avila Vilanova C. D., Brenner Reetz L. G., Frescura Duarte M. M., Gomes Farias I. L., Muller E. I., da Rocha J. T.: A Single Consumption of High Amounts of the Brazil Nuts Improves Lipid Profile of Healthy Volunteers; Journal Of Nutrition & Metabolism (2013) 1-7
  7. Fathi Y., Ghodrati N., Zibaeenezhad MJ., et al.: Kefir drink causes a significant yet similar improvement in serum lipid profile, compared with low-fat milk, in a dairy-rich diet in overweight or obese premenopausal women: A randomized controlled trial; J Clin Lipidol. 2017 Jan - Feb;11(1):136-146
  8. Santanna AF., Filete PF., Lima EM., et al.: Chronic administration of the soluble, nonbacterial fraction of kefir attenuates lipid deposition in LDLr-/- mice; Nutrition. 2017 Mar;35:100-105
Udostępnij
Polub NutriLife.pl




  Autor publikacji

lic. Karolina Jachimowicz

lic. Karolina Jachimowicz

Studentka dietetyki na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie oraz trener personalny. Zdrowym odżywianiem i aktywnością fizyczną interesuje się od 6 lat. Lubi dzielić się swoją wiedzą i inspirować innych do zmiany nawyków żywieniowych. Wolne chwile spędza w kuchni. [profil autora]

Reklama
Reklama

Zobacz także

Nasiona chia – luksusowy kaprys czy skarbnica zdrowia?
Nasiona chia – luksusowy kaprys czy skarbnica zdrowia?
Analiza stanu odżywienia i sposobu żywienia osób starszych w Domu Pomocy Społecznej
Analiza stanu odżywienia i sposobu żywienia osób starszych w Domu Pomocy Społecznej
DOŁĄCZ DO NAS
Czasopismo:O nas | Redakcja | Dla autorów | Patronat medialny | Kontakt
Serwis: Reklama | Regulamin | Pomoc | Kanały informacyjne (RSS)
Copyright © 2019 NutriLife.pl
  
//www.honcode.ch/HONcode/Seal/HONConduct186547_s1.gif