Żywienie dla prawidłowej pracy mózgu – niezbędne składniki odżywcze  

Powszechnie wiadomo, że jakość pożywienia wpływa na koncentrację i pamięć. Bez odpowiedniej energii neurony wolniej przewodzą impulsy nerwowe, a co za tym idzie – spada szybkość uczenia się i zapamiętywania. Chociaż lepiej jest przez cały rok jeść zgodnie ze swoimi potrzebami, a nie uciekać się do cudownych rozwiązań dostępnych od zaraz dopiero gdy napotka się duże wyzwanie umysłowe, warto poznać pewne pobudzacze szarych komórek. Po co sięgać w momentach szczególnie intensywnego myślenia aby było to skuteczne i bezpieczne? Podpowiadam w publikacji.

Udostępnij
Polub NutriLife.pl
Reklama

Woda, niedoceniany składnik diety

Woda to podstawowy składnik, w jaki powinno się zaopatrzyć mózg. Jest potrzebna do wszystkich reakcji zachodzących w organizmie. Badania wskazują, że niewielkie odwodnienie w granicach 1-2% może pogarszać zdolności poznawcze, zaburzając koncentrację i wzmagając odczuwanie zmęczenia [1,2]. Warto pić wodę regularnie pomiędzy posiłkami, a nie dopiero w momencie, kiedy odczuwa się pragnienie.

Kwasy omega-3

Liczne doniesienia mówią, że uzupełnianie diety kwasami omega-3 (szczególnie EPA – eikozapentaenowym i DHA – dokozaheksaenowym) ma istotny wpływ na ...




Bądż na bieżąco - kup prenumeratę cyfrową

Prenumerata to nieograniczony dostęp do:
pełnych tekstów publikacji naukowych (recenzowanych)
merytorycznych i wiarygonych informacji branżowych.


Wypróbuj od 7,45zł miesięcznie

ZALOGUJ SIĘ | Ozyskaj hasło | FAQ

Literatura:  

  1. Trinies V., Chard AN., Mateo T., Freeman MC.: Effects of Water Provision and Hydration on Cognitive Function among Primary-School Pupils in Zambia: A Randomized Trial; PLoS One. 2016 Mar 7;11(3)
  2. Riebl SK., Davy BM.: The Hydration Equation: Update on Water Balance and Cognitive Performance; ACSMs Health Fit J. 2013 Nov;17(6):21-28
  3. Wilczyńska A.: Kwasy tłuszczowe w diecie człowieka a jego funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne; Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2012; 7, 1: 35–42
  4. Mazza M., Pomponi M., Janiri L., Bria P., Mazza S.: Omega-3 fatty acids and antioxidants in neurological and psychiatric diseases: an overview; Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2007 Jan 30;31(1):12-26
  5. Sheila M.I.: Dietary (n-3) Fatty Acids and Brain Development; J. Nutr. April 2007; 137 (4): 855-859
  6. Bojarowicz H., Dźwigulska P.: Supelementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie; Hygeia Public Health 2012; 47(4): 433-441
  7. Pribis P., Bailey RN., Russell AA., et al.: Effects of Walnut Consumption on cognitive performance in young adults; Br J Nutr. 2012; 107(9): 1393-401
  8. Kennedy D.O., Scholey A.B.: Ginseng: potenctial for the enhancement of cognitive performance and mood; Pharmacol Biochem Behav 2003; 75(3): 687-700
  9. Oliynyk S., Oh S.: Actoprotective effect of ginseng: improving mental and physical performance; J Ginseng Res. 2013; 37(2): 144-66
  10. Neale C., Camfield D., Reay J., Stough C., Scholey A.: Cognitive effects of two nutraceuticals Ginseng and Bacopa benchmarked against modafinil: a review and comparison of effect size; Br J Clin Pharmacol. 2012; 75(3): 728-37
  11. Basile A., Ferrara L., Pezzo MD., et al.: Antibacterial and antioxidant activities of ethanol extract from Paullinia cupana Mart; J Ethnopharmacol. 2005 Oct 31;102(1):32-6
  12. Bell L., Lamport DJ., Butler LT., et al.: A Review of the Cognitive Effects Observed in Humans Following Acute Supplementation with Flavonoids, and Their Associated Mechanisms of Action; Nutrients. 2015 Dec 9;7(12):10290-306
  13. Field DT., Williams CM., Butler LT.: Consumption of cocoa flavanols results in an acute improvement in visual and cognitive functions; Physiol Behav. 2011 Jun 1;103(3-4):255-60
  14. Scholey AB., French SJ., Morris PJ., et al.: Consumption of cocoa flavanols results in acute improvements in mood and cognitive performance during sustained mental effort; J Psychopharmacol. 2010 Oct;24(10):1505-14
  15. Vaynman S., Ying Z., Wu A., et al.: Coupling energy metabolism with a mechanism to support brain-derived neurotrophic factor-mediated synaptic plasticity; Neuroscience. 2006;139(4):1221-34
  16. Mattson MP.: Dietary Factors, Hormesis and Health; Ageing Res Rev. 2007 Sep 4
  17. Gómez-Pinilla F.: Brain foods: the effects of nutrients on brain function; Nat Rev Neurosci. 2008 Jul;9(7):568-78
Udostępnij
Polub NutriLife.pl




  Autor publikacji

 Karolina Jachimowicz

Karolina Jachimowicz

Studentka III roku dietetyki na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie oraz trener personalny. Zdrowym odżywianiem i aktywnością fizyczną interesuje się do 6 lat. Lubi dzielić się swoją wiedzą i inspirować innych do zmiany nawyków żywieniowych. Wolne chwile spędza w kuchni. [profil autora]

Reklama
Reklama

Zobacz także

Jak przygotowć 30% roztwór wodorotlenku sodu, a następnie rozcieńczyć go do 15%? - Niezbędnik
Jak przygotowć 30% roztwór wodorotlenku sodu, a następnie rozcieńczyć go do 15%? - Niezbędnik
Stężenie i gęstość wybranych roztworów handlowych - Niezbędnik
Stężenie i gęstość wybranych roztworów handlowych - Niezbędnik
Czekolada – klasyfikacja, właściwości oraz skład chemiczny
Czekolada – klasyfikacja, właściwości oraz skład chemiczny
Czekolada - proces produkcji, wady i przyczyny ich powstawania
Czekolada - proces produkcji, wady i przyczyny ich powstawania
Czasopismo:O nas | Redakcja | Dla autorów | Patronat medialny | Kontakt
Serwis: Reklama | Regulamin | Pomoc | Kanały informacyjne (RSS)
Copyright © 2018 NutriLife.pl
  
//www.honcode.ch/HONcode/Seal/HONConduct186547_s1.gif