Unikatowy skład aminokwasowy komosy ryżowej  



Komosa ryżowa, inaczej nazywana quinoa, to pseudozboże z którym do czynienia mieli już nasi dziadkowie. Obecnie święci triumfy i coraz częściej możemy zobaczyć ją na sklepowych półkach. Jej imię rozsławił w 2013 roku projekt International Year of Quinoa (IYQ) [1], który miał na celu jej popularyzację. Uchodzi za superfood, gdyż wyróżnia się wieloma drogocennymi właściwościami na tle innych roślin.

Udostępnij
Polub NutriLife.pl
Reklama

Quinoa często występuje w diecie wegetarian, gdyż stanowi doskonałe źródło białka, które może zastąpić te z produktów pochodzenia zwierzęcego. Większość roślin należy do grupy jego niepełnowartościowych źródeł, ze względu na aminokwas ograniczający – lizynę. Zawartość aminokwasów egzogennych w tym zbożu rzekomym jest zbliżona do białka wzorcowego, obecnym w jajku. Żadna ze znanych roślin nie prezentuje tak korzystnego zestawu niezbędnych do życia aminokwasów. Komosa ryżowa zawiera tyle samo izoleucyny co białko wzorcowe, a więcej fenyloalaniny, tyrozyny, cysteiny, metioniny oraz tryptofanu. Zawartość leucyny, lizyny, treoniny i waliny jest niższa, ale różnice nie przekraczają 0,4g/16gN [2].

Ogólna zawartość białka w quinoi jest stosunkowo wysoka (w porównaniu do jęczmienia, owsa, ryżu czy kukurydzy) i wynosi 14,1g/100g suchych ziaren [3]. Jest to łatwo przyswajalne białko, jego strawność sięga nawet 95%, a proces obróbki termicznej jeszcze bardziej zwiększa wchłanianie. W zbożach bardzo często obserwuje się zawartość inhibitorów trypsyny, które ograniczają biodostępność protein. W przypadku komosy – ich zawartość jest niska [4].

Formuły odżywcze bazujące na komosie ryżowej mogą znaleźć zastosowanie w leczeniu niedożywienia u dzieci poprzez wzrost stężenia IGF-1 w surowicy krwi. Badanie takie przeprowadził Ruales i wsp. na chłopcach w wieku 50-65 miesięcy. Dwa razy dziennie przez 15 dni karmiono ich mieszanką odżywczą z komosą w ilości 100g. Nieco ponad dwa tygodnie wystarczyły na zaobserwowanie pozytywnych skutków stosowanej diety [5].

Aktualne badania oraz wiodące ośrodki naukowe wskazują, że ta bezglutenowa roślina jest idealnym źródłem wartościowych protein w diecie na każdym etapie życia oraz dla wszystkich grup populacyjnych. Potwierdza się celowość jej zastosowania w codziennym jadłospisie ludzi zdrowych [4], ale skuteczna jest także we wspomaganiu leczenia cukrzycy, hipertriglicerydemii, hipercholesterolemii, zespole jelita drażliwego czy nadwrażliwości na gluten [6]. Producenci żywności coraz częściej sięgają po komosę jako składnik najnowszych nutraceutyków. Należy jednak pamiętać, że nie sama komosa ryżowa, a zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta może wspomagać zdrowie i samopoczucie.

Autor opracowania:


Literatura:  

  1. Baziele D., Poulvento C.: Worldwide Evaluations of Quinoa: Preliminary Results from Post International Year of Quinoa FAO Projects in Nine Countries
  2. Sułkowski M., Gawlik-Dziki U., Czyż J.: Komosa ryżowa-słabo znane pseudozboże o kosmicznych właściwościach; Kosmos, problemy nauk biologicznych (2011) 3-4 (292-293): 475-481
  3. United States Department of Agriculture. Agricultural Research Service National Nutrient Database for Standard Reference Release 28, www.ndb.nal.usda.gov/ndb/
  4. Graf B.L., Rojas-Silva P., Rojo L.E.: Innovations in health value and functional food development of quinoa (Chenopodium quinoa Willd.); Compr Rev Food Sci Food Saf (2015) 14(4):431-445
  5. Ruales J., de Grijalva Y., Lopez-Jaramillo P.: The nutritional quality of an infant food from quinoa and its effect on the plasma level of insulin-like growth factor-1 (IGF-1) in undernourished children; Int J Food Sci Nutr (2002) Mar;53(2):143-54
  6. Zevallos VF., Herencia LI., Chang F.: Gastrointestinal effects of eating quinoa (Chenopodium quinoa Willd.) in celiac patients; Am J Gastroenterol (2014) Feb;109(2):270-8
Udostępnij
Polub NutriLife.pl




  Autor publikacji

lic. Karolina Jachimowicz

lic. Karolina Jachimowicz

Studentka dietetyki na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie oraz trener personalny. Zdrowym odżywianiem i aktywnością fizyczną interesuje się od 6 lat. Lubi dzielić się swoją wiedzą i inspirować innych do zmiany nawyków żywieniowych. Wolne chwile spędza w kuchni. [profil autora]

Reklama
Reklama

Zobacz także

Czekolada - proces produkcji, wady i przyczyny ich powstawania
Czekolada - proces produkcji, wady i przyczyny ich powstawania
Wsparcie żywieniowe w okresie zimowym
Wsparcie żywieniowe w okresie zimowym
Spożycie mleka i produktów mlecznych, a rozwój nowotworu prostaty
Spożycie mleka i produktów mlecznych, a rozwój nowotworu prostaty
Bakterie probiotyczne w żywności - gdzie występują i jakie przynoszą korzyści?
Bakterie probiotyczne w żywności - gdzie występują i jakie przynoszą korzyści?
Czasopismo:O nas | Redakcja | Dla autorów | Patronat medialny | Kontakt
Serwis: Reklama | Regulamin | Pomoc | Kanały informacyjne (RSS)
Copyright © 2020 NutriLife.pl
  
//www.honcode.ch/HONcode/Seal/HONConduct186547_s1.gif